De som trenger hjelp: Beboeren

Alle er enig om hvem det er som bør stå i sentrum, men arbeidspress, tidspress, trafikkproblemer, avstander og andre utfordringer gjør sitt til at den som trenger pleie ikke alltid får det tilbudet man ønsker å gi ham eller henne. Slike ting kan stresse både hjelperne og de som får hjelpen.
web_banner_1

Med Infoassistent, IT-systemet til Hospital IT, plasseres det en skjerm i brukerens hjem. Den gjør ham eller henne tilgjengelig 24 timer i døgnet, året rundt, dersom brukeren ønsker det. Berøringsskjermen, den store og tydelige skriften og de forståelige symbolene, gjør dette hjelpemiddelet enkelt å ta i bruk, selv for mennesker med teknologiangst eller ganske dårlig syn. Ved hjelp av enkle trykk får brukeren tilgang til IP-telefon, videokommunikasjon, internett og SMS-tjeneste. Maskinen kan til og med hente ned NRK og andre kanalers TV-programmer direkte fra nettet, i høy kvalitet og fullskjermformat. Men viktigst er nok kanskje kalenderen, for det er her informasjon om alt fra påminnelser om besøk, måltider, medisiner og videoer med treningsprogrammer kan legges inn av kommunen, fastlegen, fysioterapeuten eller andre aktører.

I tillegg er det mulig å knytte mange andre hjelpemidler til systemet; sikkerhetsalarmer, varsel ved sengevæting, blodtrykkmålere, elektroniske vekter m.m. Noen brukere kan foreta målinger selv, noe registreres automatisk og andre igjen gjennomføres av hjemmetjenesten når de er på besøk. Måleresultatene sendes rett til de i helsetjenesten som har behov for disse dataene, og unormale verdier vil raskt kunne oppdages. Infoassistenten er på alle måter er lavterskeltilbud som skaper den tryggheten mange trenger å føle for å kunne bo hjemme.

For å lese om Infoassistentens funksjoner trykk her.